CIMCentre Excursionista de Bellpuig

Cròniques

La Serra de Sis

29 July 2012

Som a la meitat de l’any i no és precisament el millor temps per a trescar per una muntanya pre-pirinenca, però és la que hem escollit per la sortida abans de les vacances d’estiu, situada a la comarca de la Ribagorça, orientada de N. a S. i que separa les valls dels rius Isábena i Noguera/Ribagorçana,

Segons la etimologia popular, el nom de la serra fa referencia als sis pobles que formen part d’ella : Pardinella, Beranuy, Morens, Calvera, Obis i Soperún.

Iniciem l’excursió al llogaret de Pardinella (980 m.)  d'on arrenquem per un sender que puja bastant fort direcció E., la caminada, pel bell mig del bosc fa més agradable la feixuga costa, una vegetació excel·lent i no molt habitual en serralades prepirinenques, travessem el barranc de Sis i tot seguit ens plantem a l’ermita de la Verge del mateix nom. En aquesta ocasió i no és la primera, tenim caminant amb nosaltres l’escriptor pallarès Pep Coll que ens fa una detallada descripció de l’entorn, així com de la historia i llegendes del mateix, tot un luxe pels excursionistes del Cim.

L’ermita de Sis (romànica del segle XII), és de planta rectangular amb absis canònicament orientat a est. La nau de volta de canó, però amb la peculiaritat de tindre l'arc lleugerament apuntat. Les parets son de pedres pròpies del lloc, algunes d’elles son de les dites “tobas”. L’ermita te dos finestres, una sobre la porta principal i l’altra de pedres “tobas” en el centre de l'absis semicircular. Segons el pare Faci, el temple fou obra d’un monge de Poblet dit Pere el Monge (els aragonesos l’han traduït com el Monche).

L’ermita, donava aixopluc a una talla de la Verge de fusta policromada del segle XIV, que actualment es venera a l'església parroquial de Beranuy i te la particularitat de mostrar la Verge amb una especie de gorra en lloc de corona. La Verge de Sis fou objecte de gran devoció a la zona i el dimarts abans de l'Ascensió s'hi celebra una important romeria.

Ara, canviem de rumb i seguim el sender a N/O (1.280 m.), fins a les bordes de Beranuy (1.470 m.) aquest transita per zona humida i frondosa. Parem un moment per atansar-nos al avenc de la Verge que es troba uns metres per sota del sender, un cop visitat, retornem al camí fins arribar a les esmentades bordes. Les Bordes son un conjunt de edificis casi tots enrunats, antigament eren habitats, fins hi havia una ermita dedicada a Sant Miquel, avui ja pràcticament desapareguda.

Seguim camí fins arribar a un trencall que trobem a la carena de la serra, seguim el de l’esquerra a ponent, fins al mirador del Mallo on la vista de la vall de Isábena es un 10. Tornem més o menys a la cruïlla per enfilar el sender cara avall fins a Beranuy, ara notem de veritat  que el sol calenta de valent i sort  hem tingut d'un dia mig ennuvolat, l’hora tardana en que hem arrencat a caminar encara s’hauria notat més, sense pèrdua de temps trenquem totalment a oest fins a Pardinella on acabem aquesta sortida.

Una jornada excursionista altament aprofitable i que la tanquem com era d’esperar gaudint dels plats de la comarca de la vall de Isábena.

La Punta Pericana

05 May 2012

No va poder ser la intenció inicial de fer un bivac al Montsant, però l'alternativa va resultar prou bona: Pujada a la Punta Pericana (1.045m), una de les talaies del Montsant. Aquí teniu la crònica corresponent:

Tot i siguent coneixedors de molts indrets d'aquesta emblemàtica serra, sempre trobem indrets que encara no hem visitat, per tant, decidim en aquesta ocasió coronar aquesta punta.

Situats a Santa Magdalena cara N. de la serra del Montsant i a tir de pedra de la vila d'Ulldemolins, emprenem els 400 m. de desnivell que més o menys hi ha fins al cim, seguint un camí que arranca de la mateixa ermita direcció E. cap Albarca. A pocs metres deixem l'esmentat camí per endinsar-nos a S.E. directament a les parets del Montsant, la pujada es forta i arrencant amb fred encara es nota més, passem el Grau de la Cova del Corb i uns metres més amunt donem un cop d'ull a la cova del mateix nom, una balma més que interessant, finalment toquem carena on creuem el GR-171. Seguim a S. pujant a la Punta del Peret (1.104 m.) des d'on divisem

l'objectiu de l'excursió, anem lleugerament a W.  passant per la Cova del Caterí i tot seguit, ja som sota la Pericana.

Per arribar al cim d'aquesta petita mola, és obligat fer-ho per una mini via ferrata, de fàcil accés per als més o menys experts i més dificultós per a novells o poc acostumats, la reduïda mola, dona una sensació de atalaia on tens als teus peus tot el bell mig del Montsant.

Seguim la caminada no sense la dificultat de cercar el senderó a ponent i que baixa cap al llit del barranc de la Mare de Deu i seguin-lo fins al emblemàtic Toll de l'Ou, un dels punts de parada obligada i més en aquesta ocasió en que l'aigua  hi baixava amb certa abundància.

Continuem ara direcció N. pel GR-171 per un tram de sender, potser dels més transitats d'aquesta serra i que circula de N. a S. de Ulldemolins a La Morera. Pi de la Carabasseta (1.033 m.) un altre indret prou conegut que es troba al alt de la paret nord i sobre les conegudes ermites de Sant Antoni i Santa Magdalena.

En aquesta ocasió i perquè el temps ho ha permès, acabem la jornada senderista a l'ermita de S. Antoni on l'espai adequat, permet fer-hi un bon dinar a la brasa, que feu les delícies dels esforçats excursionistes.

El Puigmal

25 September 2011

Porto una temporada llarga a Bellpuig i comarca i encara no m'havia atrevit a trucar als excursionistes de Bellpuig. Primer perquè pensava que eren joves i jo massa vella. Segon, perquè em considero alpinista i temia trobar gent que s'aixecava a les 6 del matí per tornar a casa a les 15h un diumenge. No, això no és el que buscava.

Però els vaig trucar, vaig decidir que ho havia d'intentar i que ja veuríem. Entro al web, hi ha sortida per al cap de setmana. No m'ho penso i els contacto. ¿Puigmal? Doncs Puigmal, aviam com estem de cames!

Dissabte a l’hora acordada, em presento al parc, davant del monument de la sardana, lloc de trobada habitual de la gent del CIM.  Em reben com a un més de la colla i al cap de certs recomptes de cotxes i persones emprenem la marxa cap al Ripollès A la vila de Ribes de Freser ens  trobem amb companys procedents de BCN, aprofitem per prendre un cafè amb llet i a sobres em convidem. "Comencem bé" penso.

Pernoctem a l' alberg de la Farga que es troba entre Ribes i Queralbs. Algunes encara en sandàlies i pantalons curts, fem una volteta per Queralbs.

Per la nit a l'alberg ens acompanya una colla de joves enginyers jugadors de rugby. No esperava riure tant i menys sentir cançons d'aquelles de "batalla". "Això continua bé" em dic. Me'n alegro d'haver-me decidit.

A trenc d'alba una veu femenina ens fa aixecar. Els que poden esmorzen, els que no prenem un cafè i marxem. És clar, som un club excursionista però necessitem dues hores per a preparar-nos i començar sortir de l'alberg.

És així que continuem cap a Queralbs per agafar a l'entrada de la vila , una pista que ens dura fins a Fontalba. Aquest tram forma part d'un antic projecte d'accés a Núria per carretera, va remuntant de forma espectacular les vessants dels contraforts al sud del Puigmal, fins a deixar els vehicles als vorals de la collada de Fontalba (2.000 m.), sota el cim de La Dou.

El dia és preciós i fresquet, les ganes de caminar van venint, peus al terra i ja per sender, direcció al cim (aquest com “cim” amb lletra minúscula). L’ itinerari triat és circular des de la vesant sud, d'uns 15 km. i d’entre 6/7 h. de recorregut, amb uns 1000 m. de desnivell positiu i els mateixos de descens.

Creuem els plans de Les dues lliures i comencem a pujar sense descans. Anem guanyant alçada, mentre va desapareixent la vegetació. En un moment donat passem pel costat del cim de La Dou i la pujada sembla que no vulgui afluixar mai. Un darrer esglaó, pot ser el més fort, i a l’arribar a dalt ja veiem al fons la creu del Puigmal. Cinc minuts més i ja som al cim (2.913 m.).

Al llarg de l'ascensió i sobre tot a dalt del cim, hem observat un paisatge impressionant,  i un cop a dalt, trobem un cim és una gran esplanada des d'on les vistes son excel·lents, a l’oest la Cerdanya les muntanyes d’Andorra, al nord el massis del Carlit, a l'est la vall de Núria i els pics que formen la coneguda “ l'Olla de Núria “ i finalment a sud el camí pel que hem pujat.

Iniciem els descens per la vesant est, que és el camí més transitat pels excursionistes que pugen des de Núria, Coma de l'Embut  i la Font Alta, el pla de l’Ortigar i després del fort i pronunciat descens, és una delícia arribar a l'esplanada de Núria (2.000 m.).

L'organització amb bon criteri havia previst que, potser part dels excursionistes desitjarien viatjar amb el cremallera, així fou i aquí el grup  es parteix en dos: Els que tornem caminant seguim cap a Fontalba per un sender que surt de Núria per la dreta del embassament. Anem guanyant altura durant un bon tram i després tot planejant ens presentem al lloc d'inici on trobem els cotxes.

Acabem el cap de setmana excursionista donant gust a l'estomac en una bona taula, a Ribes de Freser.

El Canigó (2011)

23 June 2011

Anar a buscar la flama al Canigó. Què significava? Què té el Canigó que fa moure tanta gent?

Què es fa quan s’arriba a dalt del Canigó? Tot eren preguntes que en pocs instants s’anirien responent.

Tot va començar un matí a les 11h, allí ens vam reunir per començar l’aventura cap aquella zona desconeguda de la Cerdanya. Ens esperava un llarg viatge.

La primera parada va ser a Osseja, un petit poble de la Cerdanya. Vam parar en una zona de pícnic on vam dinar. Un cop entaulats es podia distingir fàcilment els veterans dels novells, els primers portaven un dinar molt més elaborat (cosa ens hem d’apuntar per l’any que ve).

Després d’un cafè calent, subvencionat pels veterans, vam continuar el trajecte.

El Cap del Verd

05 June 2011

El dia començava tapat però, a les vuit del matí, una colla d’intrèpids estaven a punt per sortir en direcció a la Vall del Lord.  El nostre objectiu era coronar el pic del Cap del Verd.

Arribarem a Sant Llorenç de Morunys i d’allà carretera a munt per la carretera de Coll de Port, fins a creuar el riu Cardener. En aquest punt agafarem una pista que ens portà a la font de la Puda i a mà esquerra vers el poblet de la Pedra (terme de la Coma i la Pedra). Per pista i amb tot terreny vam arribar fins a les masies del Minguell i seguirem per camins forestals fins a una cruïlla de pistes.

Excursió botànica

22 May 2011

El proppassat diumenge 22 de maig,  una colla de persones de Bellpuig participarem en una sortida botànica pel nostre terme, organitzada pel centre excursionista de Bellpuig.

Ens acompanyà com a guia i expert botànica en Joel Torra i Farré,  botànic i investigador de la Universitat de Lleida i  fill de Bellpuig.  En Joel Torra de manera planera  ens va anar entusiasmant amb la riquesa, les formes, els colors i usos de les plantes que tenim al nostre entorn més immediat.  Una riquesa que els nostres avis coneixien i valoraven i que els més joves hem de recuperar i aprendre de nou.

Marxa pels Plans de la Vall Corb

27 March 2011

A les nou del matí, del diumenge 27 de març,  tres-centes persones sortien del Parc del Convent per participar en la 2a. Marxa dels plans de la Vall del Corb.

De matinada, el dia havia començat amb trons i llamps però alhora de sortir queia una pluja fina i el sol anava traient el cap. No va ploure més en tot el dia i el paisatge apareixia sota les bambes o botes, segons el gust de cadascú, net i pristí.

Les Serres de Sant Miquel, de la Guineu i Los Picons

28 April 2010

Les Serres de Sant MiquelDesprès de dues sortides a sud, tanquem el primer trimestre a nord, concretament al pre Montsec. Escollim la vila d’Os de Balaguer com a punt d’arrancada, molt coneguda arreu de Catalunya per la festa de les campanes i els campaners i no tant per uns indrets més que interessants.

En el moment de programar-la, els responsables teníem dubtes de l’itinerari, pensant ja que les més de sis hores de recorregut eren arriscades, depenent de la quantitat d’excursionistes que s’hi apuntessin, aquests dubtes ens varen quasi obligar a fer tres o quatre visites al lloc per tal controlar la caminada, no fiar-nos dels mapes ni dels itineraris escrits i tenir dos o tres punts d’escapada per a poder escurçar l’horari de la caminada si el gruix de participants tinguessin  problemes de cansament. Aquesta previsió fou bàsica, ja que la setmana anterior va caure una bona nevada i això ens va fer canviar un xic la caminada.

Pessebre als Oroners

20 December 2009

Com ja sabeu, la sortida d’aquest any a portar el pessebre era a l’ermita dels Oroners al Montsec. Els Oroners éra un antic poble ara engolit per les aigües de l’embassament de Camarasa i l’ermita es troba encimbellada sota un cingle que s’aboca directament sobre les aigües del riu Noguera Pallaresa.

Vam sortir de la Font de les Bagases a l’entrada del congost de Terradets, amb un fred que pelava! Vuit graus sota zero. Vam Creuar el pont romànic que hi ha a mig congost  i vam continuar riu avall per la riba dreta. Vam parar a esmorçar als enderrocats castell i ermita de Sant Miquel, i finalment vam arribar a l’estació de tren d’Ager punt mig del recorregut, resseguint la seca riba de l’embassament de Camarasa. Vam continuar per la via del tren de La Pobla i pel dret! Fins  arribar a l’ermita dels Oroners on vam deixar el pessebre. Desfent el camí, vam creuar el pont penjat que hi ha a sobre de l’embassament i vam disfrutar d’un merescut dinar al camping que hi ha a la zona. Les vistes de tot el recorregut són es-pec-ta-cu-lars!

Xerrada col.loqui de la BEPA

05 December 2009

Dijous, 10 de desembre a 2/4 de 10 de la nit a la Casa de Cultura.

Aquesta ?©s la primera d'un seguit de xerrades que es faran amb motiu de la consulta que organitza la societat civil del nostre pa??s per decidir lliurement el nostre futur. El t??tol de l'acte ?©s "L'autodeterminaci??, un dret inalienable dels pobles " i ser?† a c?†rrec de Ramon Usall. La xerrada ens permetr?† con?®ixer i reflexionar sobre diferents processos autodeterminaci?? que s'han donat en la hist??ria.

Enllaços socials

RSS

Llista de correu

Vols estar informat de totes les activitats que realitzem? Inscriu-te!!

Contacte

Vols fer-nos alguna suggerència?